SU – KDQ-də su belə xatırlanır: “Ulaşuban
sular daşsa, dəniz dolmaz”
(D-33), “Adam içməz acı sular sızınca,
sızmasa yeg” (D-48), “Sovuq-sovuq
suları sana içət olsun” (D-1181), “Qanlu-
qanlu sular əsən olsa, qanın düşər”
(D-1452), “Aqındılı görklü suyumun
daşqunı qardaş!” (D-2238) və s.
Xalq inam və etiqadlarında suyun
canlı, deyiləni başa düşməsi zənn olunub.
Bu yön öz əksini KDQ-də də
gərəyincə tapmışdır. “Salur Qazanın evi
yağmalandığı boy”da Qazan xan evinin
kimlərin yağmaladığını, yəni çalıb-
çapdığını öyrənmək üçün “Su haq dizarın
görmüşdür, bən bu su ilə xəbərləşəyim”
(D-451) – deyir. Həmin xəbərləşmə
belədir:
“Çağnam-çağnam qayalardan çıqan su,
Ağac gəmiləri oynadan su,
Həsənlə Hüseynin həsrəti su,
Bağ və bostanın ziynəti su,
Ayişə ilə Fatimənin nigahı su,
Şahbaz atlar gəlüb içdigi su,
Qızıl dəvələr gəlüb keçdigi su!
Ağ qoyunlar gəlüb çevrəsində
yatduğı su,
Ordumun xəbərin bilürmisin,
degil mana!
Qara başım qurban olsun, suyum, sana!” (D-453).
Yaxud yenə də abidənin “Dirsə xan
oğlı Buğac xan boyu”nda oğlunu ölümcül
yaralanmış görən ana bunu Qazılıq
dağındakı suyun işi bilir və ona belə
qarğış söyləyir:
“Aqar sənin suların, Qazılıq dağı,
Aqar kibi, aqmaz olsun!” (D-278).
Elə bu andaca özünə gələn oğul
Buğac anasına deyir ki:
“Aqar” ayıda sularına qarğamağıl,
Qazlıq dağının günahı yoqdur”
(D-285).
KDQ-də, ümumiyyətlə, sudan söz
düşəndə o, “böyük-böyük su”, “qanlıqanlı
su”, “soyuq-soyuq su”, “daşqındaşqın
su” deyimləri ilə xatırlanır. Amma
axar sudan danışanda burada mütləq
“görklü”, yəni “müqəddəs” kəlməsi də
deyilir və oğuzlar da bu görklü suyu eləbelə
keçməzlərmiş. Onlar yalnız xoş
məramlı istəklər diləyəndə və buna
uğurlu cavab aldıqda “aqındılı görklü
suyu” keçərmişlər. Dədə Qorqud Bamsı
Beyrək üçün Banıçiçəyi, Qanturalı Selcanı
istəməyə gələndə qız adamları bu
gəlişin səbəbini soruşurlar. Onlar da ayrı-
ayrılıqda “Aqındılı suyını keçməgə
gəlmişəm!” (D-1766) – deyə cavab
verirlər.
Dustaqlıqdan qayıdıb gələn Bamsı
Beyrək bulaq başında bacısına “Sovuq
sularını sorar olsam, içət kimün?”
(D-10213) sualını verdikdə qız “Sovuqsovuq
suları sorar olsan, Ağam Beyrəgin
içədiydi; Ağam Beyrək gedəli içərim
yoq! (D-1039) – deyə cavab verir.
Banıçiçək də Beyrəyin sağ-salamat
qayıtması xəbərini qayınatası Baybörə
bəyə çatdırarkən “Qanlu-qanlu suların
sovğulmışdı, çağladı, axır!” (D-1175) –
deyir. Qayınata isə gəlininə başqa şeylərlə
yanaşı, “sovuq-sovuq sular”ı da
“içət”liyə bağışlayır, muştuluq verir.
Dəli Domrul öz canı əvəzinə “ilməkli
qada” olan Əzrailə vermək üçün atasından
can istədikdə ata oğluna deyir ki,
yox oğul, “dünya şirin, can əziz”dir.
Qoy Əzrail gəlsin və “sovuq-sovuq binarlarım
gərəksə, ana içət olsun!” (D-
1638) – deyir. Qadını isə cavab olaraq
“Sovuq-sovuq sularun içər olsam,
mənim qanım olsun!” – deyir (D-16810).
Bəhlul Abdulla |