"Kitabi-Dədə Qorqud"

ENSİKLOPEDİYASI


 

 

A

AXIR ZƏMAN

AXIR ZƏMAN – Dünyanın son günləri və ya sonu mənasında işlədilən bir anlayış KDQ mətnlərinin müqəddimə qismində Qorqut Atanın dilindən söylənən “Axır zəmanda xanlıq gerü – qayıya dəgə, kimsənə əllərindən almıya. Axır zəman olıb qiyamət qopınca...” (D-2) sözlərində rast gəlinir.

Axır zəman anlayışı zamanın birbirinin ardınca gələn dövrələrdən və ya silsilələrdən ibarət olub sonsuzluğa qədər davam elədiyi, yəni zamanın dövrəvi olduğu ideyasını qəbul edən dinlərdə də var. Ölüb dirilməyə həqiqi inamın kökləri bu ideyadan gəlir. Həmin inam isə türk tanrıçılığında – Göy-Tanrı dinində başlıca yer tutur.

Dünyanın fani olduğunu və zamanın düz xətt boyunca keçib getdiyini qəbul edən dinlərdə isə dünya ilə bərabər içərisində yaşanılan zaman da sona yetəcək və yeni yaranacaq dünya ilə sonsuz olan zaman da başlayacaq görüşü var.

Lakin hər iki ideyanı qəbul eləyən dinlərin ikisini də birləşdirən gerçək var ki, o da içərisində yaşanılan dövrələrin sonlu olmağıdır.

İslama dair ədəbiyyatlarda “axır zəman” anlayışı dinlər tarixindəki (eləcə də mifologiyadakı) esxatologiya ilə bağlılıqda götürülür. Ancaq axır zaman heç də esxatologiyanın eyni deyil. Esxatologiya kosmoqoniyada bir dövrədir. Axır zaman anlayışı isə qiyamətə yaxınlaşan son dövrəni, dünyanın, zamanın sonunu və ya son günlərini (“axır zəman olıb qiyamət qopınca...”) bildirir. İslam düşüncəsində bu dünyanın əvvəli də var, sonu da. Sonu bilmək isə İnsan oğlunun deyil, Allahın işidir.

İslam alimləri 3 zaman dövrəsindən danışırlar. Bunlardan son 3 zaman dövrəsi hicrətdən qiyamətə qədər olan dövrü əhatə edir. Nə zaman bitəcəyi bilinməyən bu dövrə axır zəman anlayışına uyğun gəlir.

İslam ədəbiyyatında son peyğəmbər olduğuna görə Məhəmməd əleyhissalama “axır zaman peyğəmbəri” də deyilmişdir.

Axır zaman anlayışı Qurani-Kərimdə yoxdur. Ancaq dini həyatın zəifləməsi, əxlaqın tənəzzülü şəklində özünü göstərən qiyamət əlamətlərindən bəhs eləyən hədislərdə “axirüz-zaman” ifadəsi işlənir.

Əxlaqa uyğun olmayan nə varsa müsəlman oğuzların düşüncəsində axır zamanın əlaməti kimi qiymətləndirilmişdir.

Ədəbiyyat:

İslam Ansiklopedisi, c 1, İst.1988.

Cəlal Bəydili